Havsfiskeguiden - Nyhetsbrev

Vega Kystferie

VegaVega Kystferie –
Drömfiske i ett världsarv

Vega-arkipelagen där människor har bott och verkat sedan stenåldern är ett av UNESCOs världsarv och att områdets dragningskraft är stark även i vår tid erfors vid vårt besök där.

Äntligen Vega
Efter att i flera år längtat efter att få blöta krokarna i havet runt Vega kom äntligen chansen då vi besökte Jørn Jensen på Vega Kystferie. Förutom havsfiske och världsarv erbjuder Vega även möjligheter för jaktturisten och naturälskaren. På campen, som är ny för i år, finns i dagsläget tre rorbuer varav den sista stod klar så sent som i juni, men trots detta har det inte varit några som helst problem att fylla bokningsliggaren.

Efter sedvanlig inspektion av campen tacklades fiskegrejorna i ilfart, detta äventyr kunde bara inte starta nog snabbt. Vi hade studerat sjökorten för området och konstaterat att det fanns otroligt mycket positioner, vilket gjorde att valet för första dagens korta fiske blev inomskärs runt ön Søla där det under sommaren fångats en hel del hälleflundra. Med stor försiktighet navigerade vi genom de grunda passagerna och fiskade intensivt tills skymningen bestämde att det var dags att avbryta. Det blev inga kontakter under turen denna första dag.

Uffe med stor troskPositionernas Mecka

Sjökorten skvallrar om att bottenstrukturen är väldigt varierad i vattnen kring Vega, men vi lärde oss snabbt att man måste vara där för att uppleva i vilken grad. Bottenstrukturen är helt sjuk, på ett positivt sätt förstås! Det kan vara idé att vara varsam på gasen och inte stirra sig blind på kartplottern då man sätter ut mot havs, utan lyfta blicken och läsa av vattnet så att man inte plötsligt står på grund. Känner man sig ovan frågar man eller ordnar man så man får med sig en guide under första fiskepassen så att man bygger upp en trygghet i båten.

Går man mot utsidan gäller samma filosofi då bottenstrukturen också där är väldigt intressant och väldigt lurig. Vi fick berättat för oss en historia där vana säljägare från trakten hade blivit överraskade av en dyning kring 20 m som satte båten på botten och, ja, resten säger sig själv. Som tur är gick det bra den gången, men med mobiltäckning som inte är hundra procent så kan försiktighet betyda skillnaden mellan liv och död. Ur ett havsfiskeperspektiv är bottenstrukturen i vilket fall galet intressant.

Den andra dagens fiske styrde vi mot utsidan i kanonvädret, då vi fått information om att fisket där erbjöd goda möjligheter till stor torsk och flundra. Vi fick också uppleva ett väldigt givande torskfiske strax väst om Flesskjæret där fisken höll en medelvikt på 6 – 8 kg och bjöd på riktiga huggperioder. Som vanligt var det när vattnet var i rörelse som vi hade bäst resultat. Dagen kröntes med Uffes smällfeta torsk på 16 kg och hans första hälleflundra. Vid hemkomsten på kvällen fick vi också veta att andra gäster på campen hade haft ett bra fiske som gav en vacker flundra på 35 kg.

Christer med BlekaMellanspel
Under våra dagar på vattnen runt Vega såg vi enbart ett fåtal båtar kring de positioner där vi fiskade. Jørn förklarade för oss att det enbart finns tre yrkesverksamma fiskare på ön, vilket skapar förutsättningar för ett rofyllt fiske och yrkesfisket sker därutöver med långrev på utsidan så konkurrensen är inte stor för de hågade sportfiskare som åker utåt. Vädret hade snabbt blivit kallare under natten och gårdagens solsken kändes riktigt avlägset, men trots betydligt hårdare vind hade den andra dagens fiske inspirerat oss att åter söka oss ut mot de yttre positionerna.

Vi fick dock jobba betydligt hårdare denna dag för att hitta fisken som inte gick att finna på gårdagens succépositioner. Trots detta blev vi inte helt lottlösa då en hel del fina mattorskar högg på våra jiggar och vi dessutom fann en position där vi fick bleka, vilket som alltid är roligt då det är en riktigt fighter. En sak som fascinerade oss alla var ”bergstorsken” som med sin djupa mahognyfärg var hela resans estetiska behållning. Lars fick också sin första flundra, vilket det senare skulle visa sig han skulle upprepa med råge! Vid hemkomsten denna dag fick vi rapporter om att våra grannar på campen hade haft en riktig dust med en stor hälleflundra som avgick med segern efter en långdragen fight. Det bådade gott inför sista dagens fiske.

Lars med 159 cm flundraPB på lubb
Sista dagen var kanonvädret tillbaka och den positiva känslan vi vaknade till växte sig starkare när vi på spegelblankt vatten puttrade ut genom hamnen i Kirkøy. Vi hade åter siktet inställt på utsidan och hade bestämt att prova en hel del nya positioner. Fisket började dock i moll då vi hade svårt att lokalisera fisken, men trägen vinner heter det ju och det gamla ordspråket visade sig hålla även denna gång. Första fiskkontakterna gavs vid vad som visade sig vara ett tvättäkta lubbdagis och det var väl inte enbart positiva superlativ som fälldes över det, men så helt plötsligt…

”Nu blir det PB på lubb!” hör vi Lars säga samtidigt som vi ser att han har ett seriöst spöböj. Storflundra!! Det sög i ordentligt på hans jigg på ca. 50 m djup och nu kämpade han med nåt som verkligen inte ville komma upp och vi, uppspelta och förväntansfulla som vi var, utgjorde en samstämmig hejaklack i båten. Första rusningen kom, och andra, och tredje. Efter en dryg halvtimmes fight med krånglande rullbroms började vi skymta vad som var på gång. Vilket dasslock! Vilken gris! Med gemensamma krafter fick vi in flundran i båten och vi gratulerade Lars som utpumpad satt i fören och njöt av synen. Flundran mätte vi till kaxiga 159 cm och det var en helt klart nöjd Lars som, mör i armarna, tackade rulltillverkarna att bromsen höll.

Efter denna episod var det som om dammarna brast och vi började få fisk, mycket fisk! Vi körde under en period C&R på 8 – 10 kg torskar! Det verkade aldrig ta slut och vi förvånades över den höga medelvikten på torsken, vilken vi tidigare bara associerat med Nord-Norge och inte med Nordland. Det var en väldigt positiv överraskning, men efter ett tag kändes det helt enkelt inte rätt att sitta och dra fisk bara för sakens skull så vi bestämde oss för att avbryta och åka hemåt. Helt klart en minnesvärd fiskeupplevelse.

Vega Kystferie

Christer med torskfångstPotentiellt beroendeframkallande
Att drömmarna om Vega blev besannade får anses vara en underdrift då vi sammanfattar besöket på Vega Kystferie. Det är helt enkelt ett grymt bra ställe med hur många positioner som helst att fiska på. Tyvärr hade inte sejen kommit in under vårt besök, men torskfisket håller i våra ögon väldigt hög klass och så även flundrafisket. Vad gäller just hälleflundra så tror vi också att ett riktat fiske i vattnen runt Vega skulle ge otroligt bra resultat.

Vad gäller själva campen så är det toppkvalité på boendet och båtarna. De tre rorbuerna innefattar 24 sängplatser och var fullt utrustade bl.a. med bastu! Jørn har satsat på sjösäkra båtar med bra motorer då detta krävs och då mobiltäckningen inte är hundraprocentig på utsidan. Han har i dagsläget fem stycken 22-fots Kaasbøll-båtar med 80 hästars fyrtaktare och kartplotters från Garmin, vilka vi tidigare har haft bra erfarenheter av och så också nu. Vid bryggan finns också tillgång till högtryckstvätt, vilket vi tycker är kanonbra då det betydligt underlättar rengöringen. Renseriet finns i direkt anslutning till bryggan så det är tighta faciliteter där man har allt nära till hands.

Summa summarum
Vega Kystferie har enorm potential och levererar verkligen! Boendet och båtarna gjorde besöket enkelt, bekvämt och framför allt tryggt och fisket var av högsta klass och det blir intressant att följa framtida rapporter från Vega som vi tror kommer att fortsätta leverera. Vi hoppas att återse Vega Kystferie inom en snar framtid och riktar ett stort och varmt tack till Jørn för en kanonfin vistelse.

Havsfiskeguidens Nyhetsbrev nr.5-2011.
Här presenterar vi reportage, erbjudanden och mycket annat med anknytning till havsfiske i Norge.

Nordic Safari

Mieko Fishing

Hitra Turistservice

Mefjord Brygge

Nordkapp Havfiske

ABU Garcia

Din Tur

Resväg
Bil via Tärna – Hattfjelldal – Trofors – E6 söderut följ skyltning mot Brønnøysund – följ skyltning till färja mot Vega.

Fisketips
N65 44.394 E11 30.234
N65 44.874 E11 31.130
N65 42.422 E11 21.955.

Bokning
För mer information och bokning besök www.dintur.no
eller kontakta Din Tur via tel +47 74 07 30 00.